Friday, August 24, 2007

En ægte wiking


Her er min starlog vedr. wiki's:

I wiki, you wiki, wiki. Sådan ca. bøjes ordet wiki. Så ved I det, alle grammatiklærere.

Jeg har fået lavet min helt egen wiki. Tjek selv: http://contemporarydanishauthors.pbwiki.com/ Det er indtil videre ikke verdens mest omfattende wiki, men det er jo netop pointen. Alle kan bidrage og når først den bliver verdenskendt, vil det blive den den mest benyttede wiki ever!
Jeg har også bidraget lidt til den danske wikipedia, og tilføjet lidt info om den danske forfatter Jesper Wung-Sung. Jeg synes ikke, at brugergrænsefladen for skribenter til wikipedia er særlig fed. Det ligner HTML-programmering . Jeg ville have foretrukket en mere rendyrket CMS-løsning.

Wikipedia er et fedt værktøj; især for bibliotekarer. Tænk at have et onlineleksikon lige ved hånden helt gratis! Der har været en del debat om wikipedia's troværdighed, men der er jo lavet sammligninger med Britannica, som viser at de begge er ca. lige troværdige. Desuden er der jo mange, som bidrager til wikipedia, og dermed er der også mange vagthunde. Wikipedia udmærker sig især ved at have opslag om helt nye fænomener, så man f.eks. kan finde omtaler af hotte sites som MySpace og Youtube. Jeg tøver ikke med at bruge wikipedia i f.eks. udlånsarbejdet på biblioteket.

Det er fint, at den officielle 23ting-blog gør opmærksom på forskellen på wiki's generelt og så wikipedia. Wikipedia er den mest kendte, men blot en af mange wiki's.

Jeg betragter mig nu som ægte wiking; klar til at erobre wikiuniverset!
På billedet ser du et eksempel på en gravskrift for en ægte wikianer. Billedet lavet af mig med en af de billedgeneratorer, som tidligere blev introduceret i 23ting.

No comments: